To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Alloszczur
Forum dyskusyjne Alloszczur - forum miłośników szczurów

Rozmnażanie - Czym i jak odkarmić maluchy bez mamy

AngelsDream - Pon Kwi 02, 2012 18:55
Temat postu: Czym i jak odkarmić maluchy bez mamy
W wyniku różnych sytuacji losowych może się zdarzyć tak, że pod naszą opieką znajdą się szczurze oseski, których matka nie będzie obecna lub nie będzie miała pokarmu. W takich okolicznościach możemy podjąć decyzję o własnoręcznym odchowaniu szczurków. Musimy sobie jednak zdawać sprawę z tego, że im młodsze są szczurki, tym trudniejsze będzie to zadanie i tym więcej rzeczy może się nie udać.

Szczury w wieku do tygodnia włącznie

Dla takich osesków, jeśli nie znajdziemy szybko zastępczej matki, która przyjmie maluchy do własnego gniazda, właściwie trudno zrobić cokolwiek poza eutanazją. Im są młodsze, tym mniejsza jest szansa, że w ogóle będą próbowały jeść. Wymagają ciągłego dogrzewania, a także masowania, by mogły załatwić potrzeby fizjologiczne.

Podstawowe pytanie w takiej chwili brzmi: czym karmić?

Nigdy nie powinno być to mleko kozie lub krowie czy tym bardziej dla niemowląt. Jednym z lepiej sprawdzających się produktów jest butelkowane (lub w kartonikach) mleko dla kociąt. Sprawdzić się mogą także różnego rodzaju odżywki do odkarmiania kociąt lub szczeniąt - w ich przypadku należy zwrócić baczną uwagę na gęstość przygotowanej mieszanki. Jedzenie nie może być ani zbyt chłodne, ani za gorące.

Maleństwa należy karmić z pipety (ewentualnie małej strzykawki bez igły), cierpliwie - ważne jest to, by maluch sam próbował lizać kropelki pokarmu (nie należy wciskać pipety lub strzykawki na siłę do pyszczka) - dbając o to, by mleko nie dostało się do nosa.

Inną metodą jest karmienie z malutkiego pędzelka, który macza się w pokarmie i daje maleństwu do ssania. To metoda bardzo bezpieczna.

Każde zachłyśnięcie w tym wieku, dostanie się płynu do płuc czy wychłodzenie zazwyczaj kończą się śmiercią maleństwa. Maluchy karmimy metodycznie, w takim systemie, by na pewno żadne nie zostało pominięte. Po każdym posiłku (posiłek co 2-3 godziny lub nawet częściej) sprawdzamy, czy mleko wypełnia żołądek - widać je przez nieowłosioną, cienką skórę - jest jaśniejszą plamą na brzuchu, po czym wykonujemy toaletę każdego maleństwa. Wacikiem zamoczonym w ciepłej wodzie delikatnie masujemy brzuszek aż do momentu wypróżnienia.

W kwestii dogrzewania szczurków.

Temperatura optymalna to ok. 30 stopni Celsjusza.

Dobrze może sprawdzić się np. termofor lub poduszka elektryczna podłożona pod kuwetę lub spód dużego transportera. System dogrzewania musi być skonstruowany tak, żeby maleństwa nie mogły się ani przegrzać, ani wyziębić. Od razu zaznaczam, że nie jest to proste. Musimy także umieścić transporter lub dunę (klatki tradycyjne odradzam dla tak małych szczurów) w takim miejscu, by maluchy nie były narażone na przeciągi lub nadmierne hałasy.

Szczurki nie powinny mieć w środku trocin ani żwirku lub innej ściółki. Wskazane są większe kawałki polaru lub tkanin, które nie strzępią się na brzegach. Trzeba dbać o to, żeby szczury nie miały jak się w coś zaplątać lub czymś zadławić/udusić.

Na YT można znaleźć materiały dotyczące odchowywania osesków mysich: http://youtu.be/sNX2byHbppM

Pomijając bardzo wątpliwą ideologię, która przyświecała autorowi - to niedopuszczalne, żeby odchowywać sobie ręcznie zwierzę właściwie tylko po to, żeby rzekomo było bardziej oswojone - sama technika opieki jest właściwa i może służyć za cenne wskazówki.

Uwaga: nie pozwalamy oseskom na kontakt z dorosłymi szczurami, zwłaszcza samcami! Już na filmiku widać, że samiec myszy jest zestresowany i wyraźnie zdezorientowany. Zapewniam, że to i tak bardzo dobra reakcja, podobne eksperymenty mogą zakończyć się nawet zagryzieniem szczurka/szczurków (myszy zresztą zapewne też).

Szczury starsze niż tydzień, ale młodsze niż trzy tygodnie

Obowiązuje większość tego, co dla szczurków młodszych niż tydzień.

Jeśli szczur rozwija się prawidłowo, to około dwunastego do czternastego dnia otwiera oczy. Szczury odchowywane przez człowieka mogą rozwijać się wolniej i należy wziąć to pod uwagę.

Tym niemniej w okolicach ukończenia przez maluchy dwóch tygodni można włączać do ich diety różnego rodzaju kaszki bezmleczne, rozrabiane na bazie mleka dla kociąt, sinlac lub gęstsze odżywki dla kociąt i szczeniąt. Jest to okres, kiedy szczurki powoli zaczynają się usamodzielniać. Im bliżej trzeciego tygodnia, tym większa jest nasza szansa na powodzenie.



Miot samicy Hery, która straciła pokarm, zanim malce ukończyły trzy tygodnie. Można o nich poczytać tu.

Nadal powinniśmy uważać na temperaturę, w której przebywają maleństwa, nadal ważne jest, by dbać o ich toaletę po jedzeniu. Istotne jest także to, by delikatnie - przy użyciu wacika nasączonego ciepłą, przegotowaną wodą - myć także całe szczurki, nie tylko ich brzuszki. Pamiętajmy, by woda nie dostała się do oczu ani uszu maleństw.

W przypadku starszych (bliżej trzeciego tygodnia) maluchów możemy pominąć jedno nocne karmienie, warto także powoli uczyć szczury korzystania z miski lub poidła. Nie należy się dziwić, że szczury uznają za zasadne wytaplanie się w jedzeniu. Ilość kaszki czy serka nie powinna być zbyt duża, a miska ustawiona tak, żeby łatwo można było z niej wyjść. W przeciwnym razie mniej poradne maluchy mogą utknąć w jedzeniu lub nawet w nim utonąć.

Szczurki trzytygodniowe i starsze (do piątego tygodnia)

Szczury powyżej trzeciego tygodnia powinny mieć już otwarte oczy i się usamodzielniać. Można powoli włączać do ich diety twarde pokarmy (miseczka z dobrej jakości granulatem lub ziarnem powinna być cały czas pełna i dostępna!), a zmniejszać ilość podawanego mleka dla kociąt lub odżywek. Nie muszą być już tak dokładnie dogrzewane, choć nadal powinny stać w miejscu ciepłym. Ze względu na mniejszą ilość płynów w diecie, to jest odpowiedni okres, by nauczyć maluchy pić z poidła. Dobrym dodatkiem będą też warzywne lub owocowe gerbery przeznaczone dla najmłodszych dzieci, ale także po prostu świeże warzywa i owoce.

W tym wieku szczurki powinny się już zacząć same wypróżniać.

Jeśli są zaradne i samodzielne, można je przenieść do klatki z odpowiednio małymi odstępami między prętami. Można też pomyśleć o ściółce, obowiązkowo niepylącej i niezbrylającej się.

Jeszcze przez około dziesięć dni (do mniej więcej połowy piątego tygodnia) młode samczyki mogą mieszkać z siostrami, potem - bezwzględnie! - należy je oddzielić do drugiej klatki i nie puszczać na wspólne wybiegi. Jest to bowiem moment, kiedy szczurki obu płci stają się zdolne do rozrodu. Oczywiście, moment zejścia jąder do moszny u każdego samca może wypaść trochę wcześniej lub później, dlatego istotna jest obserwacja maleństw.

Uwagi ogólne

Na co powinniśmy zwrócić baczną uwagę? Na stan i długość zębów u szczurków. Jednym z możliwych następstw odchowywania przez człowieka i/lub braku pokarmu matki są bowiem problemy z uzębieniem. Czasem decydują kwestie zdrowotne, innym razem fakt, że pipeta (zazwyczaj szklana lub końcówka strzykawki) są twarde i mogą skrzywiać zgryz szczura.

Szczury odchowywane przez ludzi mogą mieć problemy zdrowotne. Jest to kwestia braku przeciwciał, które normalnie dostałyby się do organizmu szczurków wraz z mlekiem matki.

Istotne jest także to, że szczurki niewychowywane przez szczurzycę mogą mieć problemy w kontakcie z innymi szczurami. To matka uczy swoje młode wszelkich sygnałów oraz języka. Maluchy, o ile to możliwe, od okresu trzeciego tygodnia warto więc zaznajamiać ze spokojnymi samicami, o których wiadomo, że są cierpliwe i nieagresywne. Spotkań z dorosłymi samcami lepiej nie ryzykować. Nie powinny zaatakować, jednak ich instynkty opierają się na innych mechanizmach.

-------------

Dyskusja na temat odchowywania młodych szczurów: http://forum.szczury.biz/viewtopic.php?t=2209


Artykuł napisany dla forum przez Żanetę "AngelsDream" Lewandowską. Kopiowanie całości lub fragmentów bez wiedzy i zgody autorki zabronione.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group