Klatki i wyposażenie - Poradnik wyboru klatki
Asaurus - Nie Lis 04, 2012 20:52 Temat postu: Poradnik wyboru klatki Ze względu na powtarzające się pytania osób niedoświadczonych, o to jaką klatkę wybrać lub czy dana klatka nadaje się dla n szczurów, powstał poniższy poradnik krok po kroku.
1. Typ: klatka, akwarium czy duna.
Akwaria mają z reguły nikłą wentylację, dlatego wymagają ażurowego wieka, sufitu. Ich wysokość nie może przekraczać 40cm, gdyż przy wyższych pojemnikach dolne partie nie będą odpowiednio wentylowane i może dochodzić do gnicia ściółki oraz koncentrowania się przy niej oparów amoniaku, co jest niebezpieczne dla zdrowia i życia zwierząt. Szklane akwaria, ze względu na znaczną masę i kruchość materiału, są także bardzo niepraktyczne przy sprzątaniu. [Artykuł]
Duny, faunaboxy i terraria plastikowe, są alternatywą dla klasycznych szklanych akwariów. Zapewniają dobrą osłonę przed przeciągami i przewiewami, dlatego często używa się ich jako klatki dla szczurów chorych (nie zawsze, o czym niżej) czy porodówki. Jednak ze względu na ograniczone rozmiary, zazwyczaj nadają się dla jednego, dwóch szczurów. Z założenia są dosyć niskie, co jest korzystne dla chorych czy starych szczurów, ale ruchliwe podrostki będą miały za mało przestrzeni do wspinaczek. Pełne ściany praktycznie uniemożliwiają podwieszanie wyposażenia i podobnie jak w akwariach utrudniają dobrą cyrkulację powietrza. Z tego powodu są odradzane dla szczurów ze znacznymi problemami oddechowymi lub chorym sercem. Nie poleca się także zbyt długiego mieszkania kilku szczurów w dunie i podobnych - zwłaszcza latem ten typ klatek łatwo się przegrzewa.
Najczęściej spotykane klatki o metalowych prętach i plastikowej kuwecie, są najlepszym rozwiązaniem dla średnich i dużych stad. Z racji dużego wyboru producentów, rozmiarów i proporcji klatek, można dobrać je odpowiednio do danych potrzeb. Klatka zapewnia świetną wentylację, ale trzeba pamiętać, aby nie stała w przeciągu czy bezpośrednio na podłodze (minimum 30cm nad podłogą).
Kratka nad kuwetą - są klatki wyposażone firmowo w kratkę uniemożliwiającą zwierzęciu dostęp do kuwety. Najczęściej dedykowane dla wiewiórek. Takie zabezpieczenie kuwety często jest niezbędne, aby szczury nie przegryzały się przez plastik. Drugą podstawową zaletą kratki jest fakt, że szczur nie będzie chodził w swoich odchodach, co przy bardziej chorowitych osobnikach może pomóc w leczeniu. Jednak takie rozwiązanie zmniejsza przestrzeń klatki dostępną dla szczurów, a także uniemożliwia im kopanie w ściółce. [Dyskusja]
2. Proporcje klatki (szerokość x głębokość x wysokość)
Królikówki - niskie, podłużne [2 x 1 x 1]. Takie klatki są dobre dla starszych szczurów, które mają problemy ze wspinaniem się lub mogą spaść z wyższych części klatki. Królikówki zajmują więcej miejsca w pomieszczeniu i zazwyczaj wymagają postawienia na podwyższeniu (chociaż są modele na własnym stelażu z nogami i kółkami). Stosunkowo duża powierzchnia kuwety powoduje większe zużycie ściółki, a sama kuweta przez swoje gabaryty jest mniej poręczna przy czyszczeniu.
Szynszylówki - płytkie klatki o szerokości zbliżonej do wysokości [2 x 1 x 2]. Najczęściej spotykane, "optymalne" klatki, łączące w sobie dobry dostęp do wnętrza, dużą kubaturę i pojemność przy normalnym zajęciu przestrzeni pomieszczenia. Zapewniają szczurom odpowiednią przestrzeń do wspinaczek, a zarazem nie osiągają wysokości niebezpiecznych przy upadku wewnątrz klatki.
Sześcienne - klatki o proporcjach zbliżonych do sześcianu [1 x 1 x 1]. Zazwyczaj klatki dla fretek. Także w wersji podwójnej z dwiema kuwetami, postawione jedna nad drugą. Klatki takie oferują największą przestrzeń wewnętrzną przy najmniejszej powierzchni zewnętrznej, co powinno się przekładać na ich cenę i wagę. Zapewniają dużą pojemność nawet powyżej 20 szczurów. Jednak, ze względu na znaczną głębokość (zazwyczaj ok 80cm), sięganie do wnętrza klatki po szczura jest bardzo utrudnione. Rozmiary kuwety o proporcji kwadratu także nie ułatwiają jej czyszczenia. Klatki takie zajmują dużo przestrzeni w pomieszczeniu. Do gruntownego mycia i przewozu wymagają całkowitego rozebrania na poszczególne ściany.
Woliery - klatki pionowe [1 x 1 x 2]. Zazwyczaj przeznaczone dla małych ptaków. Zajmują mało przestrzeni w pomieszczeniu, zazwyczaj mają wysuwaną kuwetę i własny stelaż. Wysokie klatki są korzystne dla młodych stad, jednak wymagają prawidłowego wyposażenia ułożonego tak, aby nie było możliwości upadku z dużej wysokości wewnątrz klatki. Ze względu na gabaryty są nieporęczne do transportu i mycia w całości. Przy odpowiedniej wielkości i ilości drzwiczek zapewniają dobry dostęp do wnętrza.
3. Wymiary klatki
Przede wszystkim klatka dla szczurów nie może być za mała. Żaden z wymiarów nie może być mniejszy niż 30cm (zalecamy minimalny wymiar 40cm), jest to graniczna przestrzeń, w jakiej przeciętnej wielkości szczur może się wygodnie obrócić. Wysokość 30cm oznacza, że szczur może stanąć na tylnych łapach i przeciągnąć się. Jednak należy brać pod uwagę rozmiar, wiek i upodobania szczurów. Małe 300g samiczki będą potrzebowały mniej przestrzeni, niż duże 700g samce, tak samo jak starsze, mniej ruchliwe szczury w porównaniu do młodych i wszędobylskich.
Klatka także nie powinna być za duża, jeżeli chodzi o szczury, to nadmiar przestrzeni im nie zaszkodzi, bo zwyczajnie nie będą korzystać z części klatki, ale im większa klatka, tym bardziej uciążliwa i nieporęczna przy sprzątaniu. Trzeba brać pod uwagę, że drobnej postury kobieta, raczej nie będzie raz w tygodniu przenosić dwumetrowej klatki do łazienki, aby porządnie ją umyć. Niektóre klatki ze względu na swoje gabaryty w ogóle nie nadają się do przeniesienia bez demontażu.
Dokładne wymiary klatki dla danej liczby szczurów można odczytać z [kalkulatora szczurzych klatek]
Przykładowe wymiary klatek dla:
2 szczurów: 65x40x65cm, 80x45x45cm
4 szczurów: 75x40x75cm, 90x50x50cm
8 szczurów: 85x50x85cm, 105x55x60cm
Odstępy między prętami, podawane przez niektórych producentów klatek zazwyczaj są osiowym rozstawem czyli, aby obliczyć rzeczywistą przestrzeń przez jaką szczur może próbować się przecisnąć należy od rozstawu osiowego odjąć grubość pręta klatki. Gdy nie mamy podanych powyższych wartości, możemy je w przybliżeniu określić, licząc na zdjęciu ilość prętów wzdłuż danej krawędzi klatki, a następnie dzieląc jej długość przez ilość prętów. W praktyce dla młodych szczurów i drobnych samiczek zaleca się odstępy 10-12mm, dla dorosłych szczurów wystarczą 14-18mm, dla nieruchliwych dziadków, bez motywacji do eksploracji świata spokojnie można wybierać klatki o odstępach około 20mm. Przy wyborze konkretnej klatki należy zwrócić baczną uwagę na to, jak są rozwiązane naroża, łączenia elementów i drzwiczki, ponieważ często w takich miejscach pozostaje znacznie większa przestrzeń, niż ta między prętami.
4. Ocynk czy malowana
Ocynk - dobrej jakości ocynk, odpowiednio czyszczony (domestos) powinien przetrwać kilka lat bez znacznego czernienia. Wielu użytkowników skarży się na nieprzyjemny zapach, czernienie i ogólnie średnio estetyczny wygląd klatki po kilku miesiącach użytkowania. Ocynk zapewnia całkowitą odporność powłoki antykorozyjnej na szczurze zęby.
Farba - dobrej jakości farba powinna przetrwać w dobrym stanie także kilka lat. Jednak kiepskiej jakości farba lub położona zbyt grubą warstwą będzie odpadać, szczególnie w miejscach mocno narażonych na urazy mechaniczne (naroża, drzwiczki, łączenia elementów klatek rozkładanych), dodatkowo niektóre szczury lubią gryźć pręty, niewiele farb jest w stanie wytrzymać szczurze zęby, wtedy nic nie chroni metalu przed korozją. Niewątpliwą przewagą klatek malowanych nad ocynkowanymi jest coraz większy wybór kolorystyczny.
5. Drzwiczki
Taki mały detal, a jednak bardzo ważny. Wielkość i usytuowanie drzwiczek w większości obecnie oferowanych klatek pozostawia wiele do życzenia. Przy małych klatkach to nie jest duży problem, ale w większych modelach, przy jednych drzwiczkach 12x12cm na całą ścianę 90x90cm, nie ma szans, aby wygodnie sięgać w każdy zakamarek klatki.
Drugą kwestią, w przypadku drzwiczek, jest sposób ich zamykania. Każdy producent stosuje trochę inny patent. Bywają także mądrzejsze i bardziej zmotywowane szczury, które z łatwością sobie radzą z niektórymi patentami na drzwiczki. Także, przy wyborze klatki, warto dobrze się przyjrzeć, ile, jakiej wielkości i jak zamykanych drzwiczek ma dany model.
6. Wyposażenie
Często traktowane po macoszemu i zaniedbywane, a dla szczurów ważniejsze niż sama klatka. Wyposażenie klatki, czyli wszystkie elementy, które wsadzamy do jej wnętrza powinno spełniać kilka podstawowych warunków:
- bezpieczeństwo - nie może być ostrych krawędzi, także po pęknięciu, niezabezpieczonych drutów, pętli, ciężkich, niezabezpieczonych elementów, które mogą spaść, materiałów szkodliwych po zjedzeniu, klasyczne kołowrotki, w których może utknąć ogon także odpadają.
- higiena - łatwość czyszczenia, wodoodporność aby można było myć w całości pod bieżącą wodą, oraz aby detergent i mocz nie wsiąkały w element (nie dotyczy hamaków i innych elementów z tkanin, które w całości można uprać).
- użyteczność - wszelkie rury i domki przeznaczone dla dorosłych szczurów nie powinny mieć mniejszej wysokości niż 7-10cm. Szczury lubią ciasne przestrzenie, ale w rozsądnych granicach. Wielkie otwarte przestrzenie nie będą atrakcyjne dla szczurów. Także wszelkie chwiejne konstrukcje raczej się średnio sprawdzą.
- dostępność - samo wyposażenie, jak i jego rozmieszczenie w klatce powinno zapewniać łatwy i szybki dostęp ludzkiej ręki do szczura w każdym miejscu klatki, nie tylko może to uratować kiedyś życie któremuś z naszych podopiecznych, ale i ułatwi nam regularne sprzątanie.
- zabezpieczenie przed upadkiem - w wyższych klatkach, należy tak rozplanować wyposażenie, aby nie było możliwości upadku szczura z wysokości większej niż około 60cm, w klatkach powyżej 120cm często stosuje się półkę lub kuwetę na całą szerokość klatki.
Niestety elementy wyposażenia oferowane w sklepach są kiepskiej jakości, często zrobione z niezabezpieczonego drewna, drogie i niepraktyczne. Z ofert sklepów warto zastanowić się nad narożną kuwetą, sputnikiem, ceramicznymi lub podwieszanymi miskami, poidłami. Jednak najczęściej wyposażenie robi się z tego, co jest pod ręką, poniżej przykładowe elementy dla inspiracji:
-rury pcv (kanalizacyjne i wentylacyjne), plastikowe tace, koszyki, durszlaki, domki z wiader, pojemników na żywność, misek, półki z paneli wodoodpornych, metalowych kratek, hamaki z ubrań, poszewek na poduszki, czapek, gryzaki z drewna, pluszowe zabawki, kamienne i ceramiczne płytki. [Co możemy bezpiecznie wsadzić do klatki?]
7. Poidła
Na koniec kilka słów o poidłach. Szczur, jak każde zwierzę hodowlane, powinien mieć stały dostęp do świeżej wody. Niestety zwykła miseczka na wiele się nie zda, co najwyżej do kąpieli błotnych. Na rynku mamy wiele różnych typów poideł, jednak najlepiej sprawdzają się te przeznaczone specjalnie dla gryzoni, z metalowym dzióbkiem i kulką. Warto zainwestować w dobrej jakości poidła (np firmy Ferplast). Ze względu na zawodność i niszczycielstwo niektórych szczurów, warto nawet w najmniejszych klatkach, mieć minimum dwa poidła, przy większych stadach stosuje się ich nawet sześć. W dokładnym doborze ilości i wielkości poideł także pomoże [kalkulator szczurzych klatek]
(C) Asaurus
Polecam lekturę pozostałych tematów w dziale [Klatek i wyposażenia]
Jeżeli nadal masz pytania, to zadaj je w odpowiednim dziale [spis] lub gdy masz już upatrzoną klatkę, ale targają tobą wątpliwości co do swojego wyboru to zapraszam do tematu: [Pomagamy w wyborze klatki]
Tutaj poniżej poproszę tylko merytoryczne uwagi do powyższego tekstu oraz pełne artykuły-poradniki dla osób początkujących. Inne posty będą sprzątane.
jolaada - Nie Lis 04, 2012 21:08
Asaurus, super tekst. Dodałabym informacje dotyczące drzwiczek. Mądry szczur otworzy niektóre drzwiczki od środka, bez pytania nas o zgodę, co może być uciążliwe. Istnieją różnego typu patenty na skuteczne zamykanie drzwiczek i różne firmy, różnie rozwiązują ten problem. Wygodniej mieć skutecznie zamykane drzwiczki, niż okręcać drucikiem
rysia.13 - Nie Lis 04, 2012 21:39
Nie diuna tylko duna
Asaurus - Nie Lis 04, 2012 21:55
jolaada, rysia.13, poprawione, dzięki.
pituophis - Śro Lis 21, 2012 00:11
Brak wentylacji w wysokich zbiornikach to problem przede wszystkim z uwagi na opary amoniaku utrzymujące się przy dnie, w których zwierzęta ciągle przebywają oraz kondensującą się na ściankach i podłożu wilgoć.
Bel - Śro Lis 21, 2012 00:23
właśnie dlatego nie podoba mi się w artykule tekst, że duny czy inne tego typu klatki są dobre dla staruszków. Bzdura. Dobre są na kilka dni dla szczurów chorych-bynajmniej nie chorych na płuca czy serce-ale nie dla staruszków. Nie ma w nich prawidłowej wentylacji. Można kupić dunę i ogromnych rozmiarów ale jako klatka docelowa to fatalny pomysł. Szkoda, że nie zaznaczyłeś w tekście, że akwarium kategorycznie nie nadaje się jako klatka dla szczura
Asaurus - Śro Lis 21, 2012 08:00
pituophis, dokładnie.
Bel, to czemu tyle samic z młodymi mieszka w dunach dłużej niż kilka dni i żyje? Jaka twoim zdaniem powinna być prawidłowa wentylacja w szczurzej klatce?
Co do samego akwarium to problemem jest jego częste sprzątanie i wysokość, nie sama konstrukcja. Dodatkowo są terraria z nawiewem w dolnej części frontu, dla laika wyglądają jak akwaria. W praktyce, w artykule jest uproszczenie w nazewnictwie, bo terminem akwarium powinno się nazywać pojemnik wypełniony wodą, a nie chciałem się za bardzo rozpisywać na temat czegoś co i tak jest odradzane.
Bel - Śro Lis 21, 2012 09:26
Asaurus napisał/a: | Bel, to czemu tyle samic z młodymi mieszka w dunach dłużej niż kilka dni i żyje? | a widziałeś kiedyś aby hodowca trzymał maluchy w dunie dłużej niż to wymaga? bo ja nie rodzą się i mieszkają w dunie do czasu aż są w miarę samodzielne. Później zostają przeniesione do klatki. Duna to bezpieczna klatka- nie spadną z pięterka, matka celowo rodzi w dunie by nie roznosiła maluchów po całej klatce. W wieku ok 4tyg. mieszkają już w normalnych klatkach. Dla mnie to zbrodnia aby trzymac szczury w dunie dłużej niż to konieczne. Wentylacja powinna byc z co najmniej 2-3 stron a nie tylko od góry. Tam nie ma nawiewu żadnego. Zimą jest fajnie bo ciepło a latem? spocone jak myszy.
AngelsDream - Śro Lis 21, 2012 10:46
Wystarczy doprecyzować, spieszę z pomocą językową i proponuję takie poprawki:
Cytat: | Akwaria mają z reguły nikłą wentylację, dlatego wymagają ażurowego wieka, sufitu. Ich wysokość nie może przekraczać 40cm, gdyż przy wyższych pojemnikach dolne partie nie będą odpowiednio wentylowane i może dochodzić do gnicia ściółki oraz koncentrowania się przy niej oparów amoniaku, co jest niebezpieczne dla zdrowia i życia zwierząt. Szklane akwaria, ze względu na znaczną masę i kruchość materiału, są także bardzo niepraktyczne przy sprzątaniu. [Artykuł]
Duny, faunaboxy i terraria plastikowe są alternatywą dla klasycznych szklanych akwariów. Zapewniają dobrą osłonę przed przeciągami i przewiewami, dlatego często używa się ich jako klatki dla szczurów chorych (nie zawsze, o czym niżej) czy porodówki. Jednak ze względu na ograniczone rozmiary, zazwyczaj nadają się dla jednego, dwóch szczurów. Z założenia są dosyć niskie, co jest korzystne dla chorych czy starych szczurów, ale ruchliwe podrostki będą miały w takim typie klatki za mało przestrzeni do wspinaczek. Pełne ściany praktycznie uniemożliwiają podwieszanie wyposażenia i podobnie jak w akwariach utrudniają dobrą cyrkulację powietrza. Z tego powodu są odradzane dla szczurów ze znacznymi problemami oddechowymi lub chorym sercem. Nie poleca się także zbyt długiego mieszkania kilku szczurów w dune i podobnych - zwłaszcza latem ten typ klatek łatwo się przegrzewa. |
Bel - Śro Lis 21, 2012 11:58
AngelsDream, i o to chodzi
AngelsDream - Śro Lis 21, 2012 12:02
Bel, czasem to nie kwestia wiedzy, a wyłącznie pióra. Ja swoje chętnie wypożyczam do takich poprawek.
limomanka - Pon Mar 30, 2015 19:25
Przeniosłam posty z pytaniem o dobrą klatkę do odpowiedniejszego tematu.
|
|
|